Mik a kerékpáros fejlesztési prioritások az elkövetkező években?

„A kerékpárút önmagában nem elég! Fontos, hogy az út mellett kiegészítő infrastruktúra, például kerékpáros-pihenő, információs pont, esetleg szervizpont épüljön” – hangsúlyozta parlamenti kérdésében Móring József Attila KDNP-s képviselő.

kdnp.hu - Bartha-Szabó József

MÓRING JÓZSEF ATTILA (KDNP): - Államtitkár Úr! A KDNP-frakció többször kérdezte már a kormányzatot a kerékpáros fejlesztésekkel kapcsolatban. A kormányzat válaszaiban egy 2020-ig terjedő országos bringaúthálózat elkészítését tűzte ki célul, és hogy ez nem csak egy üres ígéret, arra jó példa a legújabb bejelentés, amely szerint az egyik leginkább hiányzó szakasz, a Budapesttől Balatonig tartó bringaút 2019 nyarára elkészül. Persze nem lehetünk elégedettek: szükség van további kerékpárutak kiépítésére, illetve a meglévő hálózat fejlesztésére és felújítására is. Kiemelendő ezek közül a Budapest-Balaton kerékpárúthoz szorosan kapcsolódó Balaton-kör felújítása is, amellyel véleményem szerint egy olyan komplex útvonal jön létre, amely sok amatőr kerékpáros számára kiemelt útvonal lehet. Természetesen fontos az is, hogy az útvonal ne csak öncélú legyen, hanem a nemzetközi kerékpáros vérkeringésbe bekapcsolódhasson, így a KDNP-frakció bízik benne, hogy ez ehhez kapcsolódó fejlesztések is mihamarabb megtörténnek.

- Államtitkár Úr! Két dologról azonban nem feledkezhetünk meg. Jó dolog a kerékpárút, azonban önmagában nem elég! Fontos, hogy az út mellett olyan kiegészítő infrastruktúra, például kerékpáros-pihenő, információs pont, esetleg szervizpont épüljön, ahogy ez már Budapesten több helyen bevált, amely a gyerekes családok számára is lehetővé teszi a hosszabb távú bringázást. A későbbi útfejlesztések érdekében pedig fontos a kerékpáros-forgalom mérése, illetve a kerékpárosok preferenciájának ismerete. Éppen ezért kérdezem államtitkár urat:

- Mik a kerékpáros fejlesztési prioritások az elkövetkezendő években?

- Mekkora összeget tervez fordítni a kormány kerékpárút-hálózat fejlesztésére 2020-ig?

***

FÓNAGY JÁNOS (a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára): - Képviselő Úr! Valóban, az elkövetkezendő években rendkívül jelentős fejlesztéseket valósítunk meg a kerékpárutaknál. 2020-ig mintegy 100 milliárd forint ráfordításával jelentős mértékben bővíteni kívánjuk a magyarországi gerinchálózatot és ezzel együtt az európai kerékpárutak magyarországi szakaszainak építését is. Csak példaképpen említem a Duna menti és a dunakanyari EuroVelo utat.

- Az építés mellett nagyon fontos a kerékpárutak üzemeltetése is, amit központi kézbe, a Magyar Közút kezébe kívánunk letenni. A mintegy 2 ezer kilométeren tervezett új kerékpárutak építése során érintett települések teljes köre még nem ismert, de az előzetes tervek alapján százat meghaladó települést fognak közvetlenül is érinteni a fejlesztések.

- Képviselő Úr! Az ön által is említett kiegészítő szolgáltatások és fejlesztések sorában szeretném kiemelni azokat a kerékpáros-pihenőket, kerékpárkölcsönzőket, szervizpontokat, nem utolsósorban a mobilapplikációk használatát, esetenként egészségügyi segélyhelyeket, amelyek a kerékpárutak részei. A fejlesztésekhez tartozik, hogy nemrégiben adtuk át az új arculat szerinti egységes táblázással jelölt első túrakerékpáros útvonalat Pannonhalma és Balatonfüred között. Az ősszel megtörténik a Fertőd-Keszthely útvonal kijelölése is, néhány héten belül pedig elkészülnek a Balatoni Bringakör, a Budapest-Balaton, a Rajka-Budapest és az EuroVelo 6-os kerékpárutak tervei is. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

***

MÓRING JÓZSEF ATTILA: - Államtitkár Úr! A Kereszténydemokrata Néppárt kiemelkedően fontosnak tartja a közlekedés- és fejlesztéspolitikában a környezetkímélő, egészséges és túlzsúfolt közutak terhelését mérséklő, a családok életében jó és tartalmas időtöltésnek számító kerékpározás ügyét. Persze a fejlesztések és az utak építése nem történhet a vakvilágban, fontos, hogy mind a magyarországi, mind az európai kerékpárút-hálózathoz kapcsolódva a tervezés és a kivitelezés egy hosszú távú koncepció részeként valósuljon meg, ezáltal olyan gerinchálózat alakuljon ki, amellyel számottevően javulhatnak és bővülhetnek a szabadidős kerékpározás nyújtotta lehetőségek.

- Államtitkár úr válasza arról győzött meg, hogy a közeljövőben is jelentős fejlesztések várhatók, ezért köszönettel vettem a válaszát! (Taps a kormánypárti padsorokban.)

***

FÓNAGY JÁNOS: - Képviselő Úr! Az előbb említett fejlesztések között több szakasz építése még 2018-ban megtörténhet, és 2019-ben további kerékpárutak átadására kerül sor. A következő években egyebek mellett összesen mintegy 330 kilométeren épül ki a Budapest-Balaton kerékpárút és egy újabb kis-balatoni bekötéssel a már előbb említett Balatoni Bringakör.

- A magam részéről a kerékpáros fejlesztésekhez és az ehhez kapcsolódó egyéb tevékenység során fontosnak tartom kiemelni az ehhez szükséges képzést és oktatást, hiszen a családi és szabadidős kerékpározásnál gyermekeink biztonsága, saját magunk és gyermekeink biztonsága szempontjából az alapvető ismeretek fontosságát meghatározónak tartom. Ezért továbbra is fontosnak tartom az utak építése mellett az oktatást, a képzést a biztonságos kerékpáros közlekedés érdekében. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

Fogadj örökbeegy keresztet!

Országos akciónk célja az utak mentén, a települések közterületein álló keresztek megmentése, felújítása és állaguk megóvása az utókor számára.

Ha Ön is szeretne részt venni az akcióban, az alábbi gombra kattintva tájékozódhat a Fogadj örökbe egy keresztet! program részleteiről!

Hernádkércs
Bárdudvarnok
Sopron
Sopron
Sopron
Magyarszerdahely külterület
Felsőörs
Lőrinci
Újnéppuszta külterület

Kérdése van? Írjon nekünk!

Kérjük, vegye fel velünk a kapcsolatot!
Küldjön üzenetet munkatársainknak az alábbi lehetőségre kattintva!
Készséggel állunk rendelkezésére!